ختنه‌ی پسران بدون ِ دلالت ِ پزشکی از نظر ِ اخلاق‌آيينی ناپذيرفتنی‌ست | انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک

آنچه در پی می‌آيد متن ِ کامل ِ سياست‌نامه‌[1]ی فعلی‌ی انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک، دربرگيرنده‌ی تقريباً همه‌ی پزشکان ِ دانمارکی، درباره‌ی ختنه‌ی پسران است. چنين می‌نمايد که اين بيانيّه فرق ِ معنيداری با بيانيّه‌ی پيشين ِ سازمان (۲۰۱۶) ندارد، تا جايی که از گزارش ِ آن‌يک برمی‌آيد.


نشان‌واره‌ی انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک.


در دانمارک، ختنه نسبتاً کمياب است: برآورد شده است که هر سال دوروبر ِ ۱٫۰۰۰ تا ۲٫۰۰۰ ختنه اجرا می‌شود—بدايتاً بر پسران ِ يهودی و مسلمان. در اين کشور، کوشش برای ممنوع ساختن ِ ختنه‌ی پسران، به رغم ِ ممنوعيّت ِ فعلی‌ی ختنه‌ی دختران، مخالفت ِ جامعه‌ی پزشکی با ختنه‌ی پسران و حمايت ِ بيش از ۸۷٪ از مردم از ممنوعيّت ِ ختنه‌ی پسران، تاکنون، به علّت ِ ناپشتيبانی‌ی فرجامين ِ سياستمداران ِ دانمارکی و همچنين در بستر ِ فشار ِ ايالات ِ متّحده‌ی آمريکا و اسرائيل، ناکامياب بوده است. مته فردريکسن، نخست‌وزير ِ دانمارک، دو ماه پيش از درآمدن ِ سياست‌نامه‌ی فعلی‌ی انجمن ِ پزشکی، اظهار داشت که دانمارک پس از جنگ ِ جهانی‌ی دوم با جماعت ِ يهودی عهد کرده است که آنان را کاملاً در خود بپذيرد، و ممنوع ساختن ِ ختنه اين عهد را می‌شکند—چيزی که نبايد فراموش کرد، هنگامی که انجمن ِ پزشکی، با ارجاع به «ملاحظه‌های اجتماعی‌ی رويهمرفته»، از موضعگيری در خصوص ِ ممنوعيّت ِ قانونی پرهيز می‌کند.

ترجمه‌ی فارسی از روی ترجمه‌ی انگليسی امّا ضمن ِ سنجش ِ واژه‌به‌واژه با متن ِ اصلی‌ی دانمارکی انجام گرفته است—انحرافهای جزئی‌ی متن ِ فارسی از متن ِ انگليسی، ازينرو.

 

ختنه نبايستی بدون ِ رضايت ِ بااطّلاع[2] ِ خود ِ شخص اجرا شود

 

انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک عقيده دارد که ختنه‌ی پسران بدون ِ دلالت ِ پزشکی[3] از نظر ِ اخلاق‌آيينی[4] ناپذيرفتنی‌ست، اگر عمل بدون ِ رضايت ِ بااطّلاع ِ کسی اجرا شود که عمل بر او اجرا می‌شود. بدينسان ختنه پيش از آنکه پسر اختيار حاصل کرده باشد که مستقلّانه عمل را برگزيند نبايستی اجرا شود.

 

دليلهای موضعگيری‌ی انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک

 

هر عمل ِ جرّاحی‌يی ريسک ِ عارضه‌هايی به همراه دارد، و ازينرو عملهای جرّاحی در اصل بايستی به موقعيّتهايی محدود شوند که به احتمال ِ زياد سودرسانی‌يی به تندرستی‌ی متحمّلان[5] خواهند بود. انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک عقيده ندارد که مستند شده باشد که ختنه سودی برای تندرستی‌ی پسران به همراه دارد.

ختنه برای کودکی که ختنه می‌شود درد و ناراحتی به همراه دارد. انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک عقيده دارد که عملهای پزشکی‌يی که برای شخصهای به سنّ ِ قانونی نرسيده درد يا ناراحتی به همراه دارند بايستی به موقعيّتهايی محدود شوند که در آنها عملْ سودرسانی‌يی روشن به تندرستی‌ی شخص است. انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک عقيده ندارد که چنين سودرسانی‌يی مستند شده باشد.

ختنه‌ی پسران عملی جرّاحی‌ست که کالبد ِ پسر را ماندگارانه دگرگون می‌کند. با اين عمل توانايی‌ی کودک برای اختيار داشتن بر تن ِ خودش و همچنين زير ِ نفوذ ِ خود قرار دادن ِ تعلّق ِ فرهنگی و دينی‌اش کاهش می‌يابد. انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک ازينرو به بهترين شيوه مطابق با حقّ ِ خودمُختاری‌ی فرد می‌يابد که تصميمگيری درباره‌ی ختنه به خود ِ شخص، در زمانی که به سنّ ِ قانونی رسيده باشد، واگذار شود.

 

ختنه‌ی پسران بدون ِ دلالت ِ پزشکی بايستی موقوف شود

 

از چشم‌اندازی پزشکی و پزشک‌اخلاق‌آيينی[6] انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک عقيده دارد که رسم ِ فعلی‌ی ختنه‌ی پسران بدون ِ دلالت ِ پزشکی بايستی موقوف شود. فرارَوَند ِ گذار پيچيده خواهد بود و بايستی در گفت‌وگو با گروههايی از مردم که برايشان ختنه‌ی پسران اهمّيّت ِ دينی يا فرهنگی‌ی ويژه دارد به عهده گرفته شود. مهمّترين ملاحظه در گذار بسوی موقوفی بايستی تندرستی‌ی کودکان ِ ذيربط باشد، ازجمله به حدّاقلّ رساندن ِ شمار ِ عملهايی که تحت ِ شرايطی اجرا می‌شوند که متحمّل در آنها ايمن نيست.

انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک مبنايی ندارد که ارزيابی کند که آيا ممنوعيّت در حال ِ حاضر بهترين راه‌حلّ برای ايمنی‌ی متحمّل و ملاحظه‌های اجتماعی‌ی رويهمرفته است يا نه. ازينرو انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک موضعی در خصوص ِ اين مسئله نگرفته است، و انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک بدينسان نه موافق ِ ممنوعيّت است نه مخالف‌اش.

 

هيئت ِ انجمن ِ پزشکی‌ی دانمارک، ۵ نوامبر ۲۰۲۰


[1] policy paper
[2] informed consent
[3] medical indication. دلالت، در پزشکی، عبارت است از «نشانه يا وضعيّتی که اشاره‌کننده به يا نماينده‌ی علّت، آسيب‌شناسی، درمان، يا جريان ِ حمله‌ی ناخوشی‌ست» (Dorland’s Illustrated Medical Dictionary, 32nd edition)، و بدينسان «دليلی برای تجويز کردن ِ دارو يا اجرا کردن ِ درمان» (Mosby's Medical Dictionary, 9th edition).
[4] ethically: از جنبه‌ی مربوط به مجموعه‌ی اصلهای اخلاقی.
[5] patients. واژه‌ی patient، که در فارسی معمولاً به مريض برگردانده می‌شود، به معنی‌ی «مُراجع» يا «دريافت‌کننده‌ی خدمت ِ بهداری» (Mosby's Medical Dictionary, 9th edition) است، امّا چنين شخصی ضرورتاً مريض نيست—مشخّصاً، کودکانی که در محيطهای پزشکی تحت ِ ختنه‌ی نادَرمانی قرار می‌گيرند سالم‌اند. واژه‌ی انگليسی از لاتين ِ pati می‌آيد، به معنی‌ی «تحمّل کردن، متحمّل شدن، از سر گذراندن»، و، بدينسان، نشانگر ِ کسی‌ست که «بردبارانه مداخله‌های متخصّص ِ بيرونی [= بيرون از خود] را برمی‌تابد»: در اين متن، همه‌جا به متحمّل برگردانده شده است.
[6] medical ethical، مربوط به مجموعه‌ی اصلهای اخلاقی‌ی حاکم بر کار ِ پزشکی.

نظرات